KÄRLEK

27 januari 2012

Hitta på??


Att vara föräldraledig är självklart både underbart och frustrerande. Eller frustrerande är det faktiskt inte så ofta, men det händer. Däremot har jag lite svårt att veta vad jag ska hitta på på dagarna. Gabriel är ju 1,5 år nu och jag får dåligt samvete om jag inte hittar på saker åt honom. Problemet är att det enda han vill göra är att sitta hemma och kolla på film och det går inte jag med på. Jag har fått för mig att det är dåligt att låta barn kolla på film, men varför egentligen? Självklart inte hela dagarna men
en stund om Gabriel nu tycker att det är så roligt. Han fullkomligt lyser upp när jag låser upp tv-bänken och han inser att han ska få titta en stund.

Min lilla unge verkar inte tycka att det är så fantastiskt att vara ute och leka heller. Inte i snön iaf. Jag får mest gå runt och bära på honom. =/ Någon som har tips på vad man kan hitta på ute med barn som inte verkar tycka om det? Mitt problem är också att jag själv hatar att vara ute! Jag har alltid tyckt bäst om att vara inne och pyssla, även som barn. Och jag funderar på om Gabriel är likadan. Måste man tvinga ut barn? Jag hatade själv att bli uttvingad, samtidigt önskar jag att Gabriel får tycka att utelek är roligare än jag tyckt just för att man blir uttvingad så mycket som barn. Det enda Gabriel tycker är riktigt kul ute är att stå och titta på tunnelbanan som kommer och går...

Idag försökte jag måla med vattenfärg med Gabriel men han verkade inte så intresserad av det heller. Men det gick en kvart iaf. =P Andra förslag på vad man bör hitta på? Jag vill inte att det ska bli sämre för Gabriel att vara hemma med mig än att gå på förskolan. Vilket många verkar vara rädda för. "Men du går väl ill öppna förskolan med honom då?!" eller "Ni är väl ute och leker så han får frisk luft och får ha kul ute?!" eller "Läser ni mycket böcker med honom?" Alla dessa frågor får mig att få dåligt samvete! Jag tror inte Gabriel far illa av att vara hemma med mig istället för på förskola. Jag tror absolut inte att förskola är dåligt!!! Verkligen inte! Men jag tror också att det finns en vinst med att få vara hemma tills man är 2 år när vi nu hade chansen till det. Det är väl konstigt. Om man sätter barn "tidigt" på förskola får man säkert höra att man borde vara hemma längre med dom och är man hemma längre får man förmaningar om en massa saker så barnet inte missar för att han inte går på förskola.
Jag tänker i alla fall njuta av dom 7 månader extra vi får ha Gabriel hemma och mysa. =) Men jag tar mer än gärna emot förslag på vad man kan hitta på med småttingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar