KÄRLEK

4 april 2011

Aleksa Lundberg = Fett COOL!

Idag såg jag en intervju med skådespelerskan Aleksa Lundberg i programmet Efter tio i tv4. Hon har gjort en könsoperation och är född kille men är numera kvinna. Hon hade så mycket klokt att säga om hur vi är fasta i könsuppdelningar. Hon berättade om när hon gick på dagis och alla tjejer skulle gå till en grupp och alla killar till en annan. Hon beskrev hur delad hon kände sig och att hon uppriktigt inte visste vilken grupp hon skulle gå till. Hon visste att hon hade snopp och kroppsligt var en kille, men samtidigt kände sig som flickorna och ville hellre gå dit. Varför gör vi ens den uppdelningen? Är det inte bättre att dela upp i annat, som intressen eller så. Ni som tycker bättre om Bamse än Pippi går dit och ni som gillar Pippi bättre än Bamse går till andra sidan. Kanske?

Hon berättade också vad hon fick uppleva efter sin operation till kvinna. Då fick hon lära sig hur man skulle prata som en kvinna och sitta som en kvinna. Det låter ju inte så konstigt när man först hör det, men jag reagerade verkligen när hon berättade hur hon skulle prata som kvinna. Hon skulle lägga till en massa "osäkerhets-ord" som t.ex. kanske. Om hon skulle fråga en annan tjej på en bar om dom skulle ta lite frisk luft skulle hon säga: "Du skulle inte ha lust att kanske ta lite luft? Om du vill alltså." Varför ska vi kvinnor prata så? Osäkert. Vi ska inte ta för oss. Hon berättade att hon ogillar alla dessa saker som placerar oss under en etikett. Ibland sänker hon röstläget och sätter sig brett med benen och pratar "som en man" och alla reagerar superstarkt eftersom hon ser ut som en kvinna och beter sig så. Hon blir inte tagen på allvar riktigt då. Är det inte skumt?

Hon borde åka runt på skolor tycker jag och få berätta sig historia. Hon kände sig hela tiden som en flicka, men att operera hjälpte inte. Hon vill inte tillbaka till sin manskropp, men önskar att hon bara hade kunnat få vara en kille som bara inte levde som alla andra. Hon fick frågan vilken sexuell läggning hon har och då svarade hon: "Jag är hetrosexuell som kvinna och homosexuell som man. Jag är en bögtjej."

Otroligt skön tjej som hade mycket klokt att dela med sig om! Som sagt, mer sånt till skolorna!! Det behövs verkligen. Visa barn att det finns dom hamnar mellan våra fack. Jag önskar att det en dag ska bli okej att vara där mitt emellan, om man trivs och vill vara där!

1 kommentar:

  1. Hon är världens bästa människa, förutom att hon är min syster så är hon också min bästa vän så otroligt stolt över henne :) fint av dig att skriva om henne i din blogg.

    SvaraRadera