KÄRLEK

19 april 2011

Kläder har sån enorm laddning.

Gabriel och Erik ligger och sover, som det gjort mest nu på eftermiddagen. Jag har tittat på Lilla huset på prärien och läst ett kapitel i min genus-bok...Kapitlet handlade om barns kläder. Dom flesta tror jag vet att vet finns en uppdelning i hur flickor ska klä sig och hur pojkar ska klä sig. Flickor har söta och fina kläder och pojkar har tuffa och mörka kläder. Och inte att glömma färgernas laddning. Det är rätt laddat att klä sin pojke i rosa, eller hur? Eller kanske till och med i klänning? Som ni ser har Gabriel en lila tröja på sig idag och det påminner mig om när det var några barn på besök hos oss när Gabriel var några månader gammal. En flicka runt 6 år såg hans lila höstjacka och frågade varför Gabriel hade en tjejjacka. Lila är en jättefin färg och jag vill att min son ska kunna ha lila och fortfarande pojke. Är det omöjligt?

Det som fick mig att verkligen höja på ögonbrynen var när dom skrev om Ellos i boken. Ellos hade tydligen en bikinitrosa och en bikinitopp i storlek 62(!!!) i sin klädkatalog 2008. 62?? Hur tänkte dom där? Då är bebisen mellan 2 och 4 månder ungefär. Dom ska inte ens vara i solen och det går nog utmärkt att ha dom i bara blöja. Eller? Vart får blöjan plats i bikinin förresten? Jag såg den i och för sig inte så det kanske var så att underdelen var anpassad för en blöja, men i alla fall. Flickor ska visa mer och mer kropp tidigare och tidigare, dom ska använda BH tidigare och tidigare...får dom någonsin bara vara lekfulla barn och välja själva?Några föräldrar säger att dom tar med barnen till klädaffären och att dom får välja kläder själva och då visar det sig att flickorna väljer fina flick-kläder och pojkar väljer tuffa pojk-kläder. Men har dom verkligen valt själv? Nej! "Barnen lär sig snabbt att kläder skapar reaktioner och att det är en nyckel till bekräftelse." (från Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2) Det är alltså inget fritt och eget val. Barnen väljer kläder efter vilka reaktioner dom vill ha från sin omgivning. En förälder är citerad i boken: "På förskolan stoppade de in min sons klänning i byxorna. De sa att den var i vägen för honom i leken." Jag undrar om dom säger samma sak som flickor som kommer till förskolan i klänning? Nej, för då skulle dom inte får göra annat än stoppa in klänningar. En annan förälder: "En kall dag bröt min dotter ihop när jag sa att hon inte fick ha klänning. Med stora tårar rinnande nedför kinderna skrek hon - Jag vill ha min klänning för så säger fröknarna att jag är fin!" Den här tjejen får uppenbart inte höra att hon är fin om hon har byxor, åtminstone inte lika tydligt och ofta. Hon har dessutom lärt sig att fin är en viktig kommentar att få när man är flicka.

Jag tycker sånt här är så tråkigt. Klädaffärerna vågar inte satsa på unisex-kläder för dom upplever att sina kunder vill ha den tydliga uppdelningen som dom har med pojk- och flickkläder. Dessutom tjänar dom ju mer pengar om man "tvingas" köpa nya kläder till nästa barn som bli av ett annat kön. Jag kanske borde kolla upp vilka affärer som har lite unisex-tänk, eller i alla fall bara köpa dom plagg som är tänka att vara unisex. Eller i alla fall mest sånt. Allt finns inte i sånt, som jackor. Om man inte köper på Polarn och Pyret för 695 kr vill säga. Polarn och Pyret och UNI har som affärsidé att erbjuda unisex-kläder. Det känns bra! Lindex och KappAhl har tydligen unisex-kläder som går under namnet All Kids respektive Kax. Så jag får börja kolla efter just dom märkningarna. =)

Tur att det börjar finnas lite unisex-tänk på barnkläder i alla fall. Det kanske leder någon bra stans. ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar