KÄRLEK

30 september 2011

Egen-tillverkade rullgardiner.

Jag har sytt och pysslat och lyckats greja ihop två rullgardiner som även fungerar som vanlig gardin under dagen. Först gjorde jag den som skulle vara till mitt och Eriks sovrum.
Och sen igår efter att Gabriel hade somnat fixade jag den som ska vara i hans rum och nu på morgonen hängde jag upp den. Det bästa med det här projektet är att det var så lätt och ändå blev så bra och fint. Nej det allra bästa är att det är mycket roligare att ha saker man gjort själv än sånt man köpt. =) Vill du göra en du också?

Såhär gjorde jag:
Köp typ! Våra fönster var 145 cm breda och 150 cm långa och då klippte jag till 150 cm brett tyg(eller mitt tyg var 150 cm brett) och sen klippte jag av det så att det var 165 cm långt för att ha lite marginal. Det är en väldigt dålig egenskap om en rullgardin glipar nertill. =P

Sen sick-sackade jag över- och underkanten och nålade långsidorna 1x1 cm och sydde rak söm hela sidan. Sen är hela sy-projektet klart och man ställa undan symaskinen.

Nu behöver man ha skaffat två trälister. Jag åkte till Bauhaus och köpte en 3-meters list som jag tyckte var lagom tjock och sen sågade jag av den på mitten utanför entrén, väldigt smidigt faktiskt. (Jag skaffade en kantig list till överdelen på gardinen och en rund till nedre delen men det behövs inte.) Sen behöver man låna eller äga en häftpistol och så häftade jag bara fast tygets över- och underkant i listerna.

Sen behöver man ett par band, välj bredd själv, som jag bara häftade fast upptill på listen för att kunna använda och knyta upp gardinen på dagen.

Och sist skruvade jag i ögglor i gardinens övre list och krokar i själva fönsterlisten och hängde upp. Tänk bara på att mäta avstånd så att gardinen hamnar mitt på fönstret och sånt. Jag är lätt lite för ivrig och göra saker lite för snabbt. Men tack och lov tänkte jag mig för den här gången. =)

För mig tog den andra gardinen lite mindre än en och en halvtimme. Då hade jag inte klippt tyget eller nåt utan gjorde från början. Så det är ju verkligen snabbt gjort och tänk så kul det är när man lyckats. ;o) Jag tog inte tid på hur lång tid den första gardinen tog, men inte mycket längre tid. Kanske en timme och 45 minuter högst.

Jag länkar till bloggen jag hittade det på:
http://tispsytessie.blogspot.com/2009/01/beskrivning-av-rullgardin.html

Där finns bättre bilder på alla steg så man får tips om vad man kan använda för skruvar t.ex.

LYCKA TILL!! (Fråga om ni undrar nåt)

1 kommentar:

  1. SV: Nya vagnen är till salu. Det går helt enkelt inte att gå från 4 hjul till 3 hjul. Kevin är så van vid den gröna och den nya satt han HELT annorlunda och tyckte inte alls om det. Annars hade jag gärna behållt den!

    SvaraRadera