KÄRLEK

24 mars 2011

Föda för tidigt i Italien? Nej tack!

Såg just En unge i minuten på tv4 Play och det var ett par som fick bebis i vecka 27+4. Det var lite läskigt att se, samtidigt skönt att se hur bra det gick och hur normal förlossning hon fick. Dock var det lite obehagligt just för att jag fick lite värkar när vi var i Italien i april och jag var i vecka 26 eller 27 och vi var rädda att det skulle sätta igång. Eller rättare sagt jag fattade ingenting och trodde absolut inte att det hade satt igång. Erik trodde nog inte heller det gissar jag. Men jag skickade sms till Josefine och förklarade hur jag kände. Det som gjorde att jag blev lite orolig var just att var var värkar som kom och gick och gjorde ondare och ondare. Så det liknade ju riktiga värkar i tidigt skede av en förlossning, helt klart nu när jag vet hur det känns. Josefine sa iaf åt oss att ringa vår förlossning hemma i Uppsala och rådgöra, men Josefine tyckte absolut vi skulle besöka ett sjukhus så dom kunde kolla så att förlossningen inte hade satt igång. Det var vad dom sa på förlossningen också så vi får iväg till ett sjukhus i Italien. När jag väl fick träffa en läkare, ca 3-4 timmar efter att värkarna hade startat så hade dom lagt av. Han undersökte och kollade så att dom inte satte igång igen. Vi var tvungen att kolla så att jag fick flyga hem utan att förlösa på planet. Sen blev vi ju fast p.g.a. askmolnet, men det är ju en helt annan historia. =P På grund av att det blev såhär så ville vi bara hem. Det kändes plötsligt otryggt att vara i ett annat land. Jag ville hem till Sverige där jag kan språket jag ska förlösa på. =PEftersom jag hade den här upplevelsen och rädslan för en förlossning när det borde vara 3 månader kvar så kändes det lite speciellt att se någon föda så tidigt. Jag satt och tänkte: "Tänk att så hade det kunnat vara för oss också." Tack och lov höll han sig inne alla månaderna och kom ut som liten, fast inte såååå liten. Den lillen som kom ut ur henne vägde 1100 gram och fick typ plats i en hand. Han fick ligga i kuvös och få hjälp att andas och hon fick inte träffa sitt barn direkt utan då drog alla ut ur rummet och iväg med barnet. Nej så vill jag helst inte ha det. Men som sagt...ändå lite skönt att det gick så bra för att vara en så tidig förlossning.
Om jag ska föda fler barn vill jag ha bäckenbotten-bedövning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar