KÄRLEK

26 juli 2011

Det hemska i Norge.

Det var väldigt länge sen jag skrev nåt här nu. Det är sommar och det händer mycket varenda dag. Nu har Erik fått semester så nu åker vi runt en massa också. Men jag känner bara att jag vill skriva lite om det hemska som hänt i Norge. Det känns så otroligt obehagligt tycker jag. Att en person lyckats med något så fruktansvärt! På ett par timmar lyckas han döda mer än 70 personer, förmodligen stiger antalet döda till över 80. Jag känner att det måste finnas väldigt mycket hat i människa som lyckas göra nåt sånt. Jag tycker att jag har en del starka åsikter och jag har framför allt starka åsikter om personer som inte tycker alla människor har samma lika värde. Det brann av ilska i mig när SD kom in i svenska riksdagen och jag hade gärna velat stoppa det om jag hade kunnat. Men bara för att jag tycker det är fel att vilja sätta stopp för invandring eller fel att vara rasist eller vad det nu handlar om för fientliga åsikter så skulle jag ju ALDRIG döda!! Det är ju otroligt viktigt att vi får ha egna åsikter och leva i ett land med yttrandefrihet och där vi får tycka och tänka på olika sätt. Det kallas demokrati och är något fantastiskt bra! Och vi måste värna om demokratin!

Jag har hört Mona Sahlin och Jens Stoltenberg uttala sig om katastrofen på väldigt fina sätt. Det gillar jag. Dom pratar om att vi nu måste svara på denna terrorattack med ännu mer öppenhet och verkligen visa att en sån här händelse inte kan förhindra demokrati och öppenhet, utan tvärtom! Nu gäller det att verkligen kämpa vidare mot rasism och högerextremism!! Mona Sahlin känner sig stolt över att stå omnämnd i Anders Behring Breiviks manifest. Hon tycker att om hon är hatad av högerextremister så är hon på väg åt rätt håll. Skön inställning!!

Galningar kommer tyvärr alltid att finnas antar jag. Men det gäller att inte låta det dom gör påverka vårt öppna samhälle som är till för ALLA som bor här oavsett hudfärg, religion eller annat som verkar störa vissa. Det är fruktansvärt det han lyckats göra den här Anders. Jag är helt fast i alla nyhetssändningar och vill grotta ner mig i det, men nu verkar det vara slut på nyheter snart. Det jag, och förmodligen många andra också, hoppas nu är att ingen annan får upp intresse för att göra samma sak. Och hoppas dom som nämns i manifestet får extra skydd ett tag framöver.

Nu har vi ännu större anledning att kämpa MOT dessa åsikter som Anders Behring Breivik har! Eller dom ska i alla fall inte få ha någon makt tycker jag. Mot ett ännu öppnare Norge! Och kanske även ett mer öppet Sverige? JA!! =D

1 kommentar: