KÄRLEK

11 september 2011

11 september

Så har det gått 10 år sedan 11 september. Ja vet, det låter lite konstigt. Den 11 september återkommer ju varje år så den 11 september var ju såklart med för 10 år sedan också. Men jag pratar såklart om händelsen 11 september, inte DEN 11/9. Det räcker nämligen att man säger 11 september så vet folk vad man syftar på. Terrordåden i USA. Har läst DN idag som haft special-nr utifrån den händelsen. Oj vad mycket det attentatet orsakade. Vad hemskt det känns att de som utförde dådet lyckades. Våra samhällen föredrar trygghet framför frihet och det kanske inte låter oklokt. Men det betyder ju att vi får ett mer slutet samhälle. Men det värsta som hänt tycker jag är islamofobin. =( Så många muslimer som smutskastas fortfarande p.g.a. vad en enda liten grupp åstadkom. Ja gruppen som gjorde det är ju förhållandevis liten om man jämför med hur många muslimer det finns i världen. Det är riktigt tråkigt att det blivit som det blivit och det lär ju inte bli bättre efter det som hände i Norge i somras. Eller?

Jag minns vad jag gjorde den 11 september 2001. Jag hade precis börjat 9:an och vår skola skulle ha friluftsdag. På eftermiddagen kollade jag på Dirty Dancing med Calle och sen satt jag hela kvällen och kollade och spelade in nyhetssändningar på flygplanskrascherna. Jag kommer minnas vad jag gjorde den 22 juli 2011 också. Jag, Erik o Gabriel var ute på Eriks landställe tillsammans med hans föräldrar och Anna och Roffe tog hand om Gabriel på eftermiddagen så jag och Erik skulle få åka in till Norrtälje och ha lite tid för oss själva. Så när vi kom tillbaka till stugan berättade Anna att någon hade bombat vid regeringskvarteren i Oslo. Det var svårt att fatta vidden av det då när dom pratade om ett par döda. Sen rapporterades det om massakern på Utöja och dagen efter började jag verkligen förstå vad som hade inträffat. Usch!! Den dagen kommer jag också minnas länge.

Det är så hemskt! Jag förstår verkligen inte hur någon kan utföra den här typen av dåd. Jag skulle förmodligen bara kunna döda om någon försökte döda någon av mina närmaste. Och här har tusentals personer dödats. Inte av en person, men i alla fall. Usch. Speciellt obehagligt tycker det i Norge var eftersom det var bara en person som stod och sköt folk. Och att han sköt på grund av deras politiska åsikt och för att hindra samhället från att vara så öppet för invandrare. Jag ryser!!

Har ägnat en del tankar åt dessa händelser idag och det tycker jag vi behöver göra. Inse att det finns en massa saker vi måste göra för att försöka förhindra sånt här. Personligen hoppas jag ju verkligen att SD åker ur riksdagen i nästa val till exempel. SD står ju inte bakom någon sån här händelse, men dom vill förhindra invandring och det räcker. Det sänder fel signaler. =(

Nu ska jag försöka hitta på något trevligt den här söndagskvällen. Imorgon ska till vårdcentralen och lämna prover för dom ska utreda varför jag är så trött jämt. Kolla alla värden och kolla om jag kan ha fått diabetes och en massa sånt. Får hoppas att det är något som går lätt att råda bot på. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar