KÄRLEK

12 september 2011

Mitt "nya" liv - som student

Jag har börjat plugga. Min tjänst på Systembolaget får vila ett tag och förmodligen går jag inte tillbaka dit förutom möjligtvis har det som extrajobb samtidigt som jag pluggar. Men jag tror inte det. Vill hellre prioritera plugget och familjen. Den här terminen läser jag genusvetenskap. Verkligen intressant!! Jag kan verkligen rekommendera det för alla som är intresserade. Det är verkligen inte så att man måste vara feminist eller något annat "radikalt". Man lär sig om vad genus och feminism är och dess historia. Väldigt häftigt att läsa om t.ex. Wollstonecraft som kämpade för att kvinnors rätt att utbilda sig i slutet av 1700-talet. Fatta, det är över 200 år sedan. Grymt häftigt att läsa om kvinnor som vågat uttrycka starka och då väldigt radikala åsikter!

Plugget går hur som helst väldigt bra hittills. Förutom att jag idag råkade ta mig till skolan utan något av det jag ska läsa. =/ Glömde artiklarna hemma. Typiskt. Dessutom var jag här kl. 8 och tyckte jag var så duktig som kommit hit i så god tid, trots att jag var till vårdcentralen på Gullmarsplan på provtagning innan jag åkte hit. Så kunde jag inte ens läsa. Så nu sitter jag och fördriver tiden med bloggen tills bokhandeln öppnar så jag kan kolla priserna på en bok som jag ska läsa den här veckan. Tänkte överväga om jag ska köpa den eller inte. Tror den är väldigt intressant så jag kanske ändå vill ha den. Maskuliniteter heter den. Det råker inte vara någon där ute som har den och vill låna ut den till mig? ;o)

Hittills har det varit väldigt soft att plugga. Inte särskilt mycket att läsa och bara två lektioner i veckan. Får se om det ändras snart för min erfarenhet av högskolestudier är att jag inte hinner med för att det är för mycket. Eller så har jag helt enkelt bättre diciplin nu när jag har barn och måste sitta koncentrerat för att få något gjort. Fast jag tycker att det är synd att det är så lite undervisningstid för då hinner man inte lära känna dom andra som läser kursen. =( Så det är väldigt ensamt och blir väldigt mycket tid hemma med Erik o Gabriel, vilket inte är fel på något sätt mer än att vi går i varandra hela tiden där hemma. Tur att vi flyttat till en 3:a. ;o)

Till våren är planen att börja på lärarprogrammet. Grundskollärare tror jag att det heter nu. Jag vill jobba med förskoleklass upp till åk 3. Det som förut var lågstadielärare helt enkelt. Hoppas bara att dom får igång utbildningen till våren som är utlovat. Jag lyckas inte hitta den på studera.nu men jag ska göra nya försök. Annars får det bli på Södertörn.

Jaja, det var det om mitt nya liv. Även fast det inte är så nytt eftersom jag har pluggat förut. Men nytt för nu. =)

Ha en bra dag alla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar