KÄRLEK

25 februari 2011

Bok som rekommenderas!

Igår kväll läste jag "äntligen" ut min bok. Det är ju inte direkt äntligen att läsa ut en väldigt bra bok, men den var så bra och sista delen så spännande att jag inte kunde lägga den ifrån mig. Den heter Dödergök och är skriven av Katarina Wennstam. Jag har läst tre av henne böcker nu och alla tre har varit otroligt bra. Denna underbara handlar om en familj som köper ett hus i Stockholms förort och får veta att frun som bodde där innan blev skjuten av sin man i köket...deras nya kök. Obehagligt? Ja. Parallellt med denna handling handlar det om en iransk pojke som hänger sig på sin flickväns vind och polisutredning kring det. Katarina har ett djup i sina spänningsromaner som jag verkligen gillar. Det är inte bara så att hon kommer på en story och skriver ner för att endast sälja böcker. Hon tar upp samhällsproblem som hon tycker ligger gömda under ytan och som det pratas för lite om. Man börjar verkligen fundera när man läser hennes böcker och det är underbart. Hon tar upp helt rätt saker i mitt tycke. I denna bok är det stora ämnet mäns våld mot kvinnor, och i detta fall även polisers våld mot närstående. Hon har tagit en historia som hon fick nys om när hon jobbade som journalist och har nu jobbat om den till en roman. Detta skulle alltså kunna vara på riktigt. Det skulle kunna handla om din granne, bästa vän eller till och med...du själv.
Fantastisk bok!!! Borde läsas och rekommenderas varmt! Kan även rekommendera hennes roman Smuts, som är i samma stuk som den här jag just läst. En riktig våldtäktsman är en av hennes fantastiska fakta böcker där hon tar död på en massa myter om vem som kan vara en våldtäktsman. Jag och Erik läste den båda två på vår bröllopsresa och båda fastnade och tyckte den var väldigt bra. Alla borde läsa den och få veta att det inte är farligare att gå ensam i en park än att gå på midsommarfest t.ex. Läs hennes böcker, hon är fantastisk! ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar