KÄRLEK

13 februari 2012

Det där med egen-tid...

Nu slänger jag ut ett inlägg där jag undrar hur andra föräldrar resonerar kring tid för sig själva och hur ni löser det. Min man har ett enormt behov att göra saker för sig själv, gärna utanför hemmet som att gå på bio och träffa kompisar. Det gör inte mig något, klart vi är olika och han måste ju få sitt behov uppfyllt! Däremot undrar jag hur man ska kunna få sånt att fungera när man har barn? Innan vi hade barn minns jag inte ens att det var ett problem och jag minns inte ens att han var borta mycket alls, men nu kommer det bli 3-5 kvällar i veckan inkl. träningskvällar då han är borta större delen av kvällen. Så länge han inte försummar tid med Gabriel gör det mig inget, han ska verkligen få göra det han vill med SIN fritid. Problemet blir ju bara att jag blir låst hemma. Och att han känner skuldkänslor för att han lämnar mig ensam för att han vet att jag gärna gör saker tillsammans med honom. Jag vet liksom inte alls hur vi ska få detta tidspussel att gå ihop. Mer än att möjligtvis skaffa ett löpband hemma åt mig så jag också kan få lite träning utan att behöva hemifrån.
Jag ställer mer än gärna upp och är hemma så att Erik får vara iväg, men han får ändå skuldkänslor och känner aldrig att hans behov blir fyllt trots att jag tycker att han är borta mycket och han tycker inte att han är det. =P Hur ska jag få förståelse och hur ska han få förståelse för mig? Jag vill tro på att relationer handlar om att kompromissa....men hur vet man vad som är en bra kompromiss och hur lär mig sig leva i en kompromiss som inte är det man själv helst vill? Jag sitter gärna hemma och pysslar själv på kvällarna, bara jag får lite hjälp med "hemma-jobbet" (mat, disk, städning m.m.). Men hur förmedlar jag detta så att Erik inte ska få dåligt samvete? Det hade ju varit fantastiskt att ha en vän nära som kunde komma över och sällskapa när ibland på kvällarna, men jag klarar mig faktiskt bra utan det också. Det är självklart lite jobbigare när man är föräldraledig eftersom då blir det väldigt mycket sitta hemma själv....men sen till hösten blir det plugg och då kommer att få fullt med massa socialt utbyte hela dagarna och kommer nog gärna grotta ner mig med en bok på kvällen.
Men hur ska man kompromissa med tiden när man vill olika med den? Sjukt svårt.....jag vet. ;o) Därför skulle jag bara vilja höra lite hur andra löser det, för jag kan knappast tro att vi en ensamma föräldrar om att ha för lite tid.... =P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar