KÄRLEK

8 februari 2010

Boktips.

Idag ska jag njuta av ännu en ledig dag. Eller ja, med allt vad en ledig dag innebär. Diskberget sedan igår och dammsuga det jag inte hann igår. Men resten av dagen ska jag bara ta det lugnt och läsa min underbara bok som jag längtar till hela tiden. Jag läser en bok som heter Allt som återstår och den handlar rätt och sätt om en kvinnas liv. Det är sent 1800-tal och tidigt 1900-tal i Sverige. Det händer inte så mycket o boken, men ändå är den såååå bra och så intressant. Man får följa Emma från hon är runt 9 år och hur hon växer upp utan sin mor och hur hennes syskon en efter en flyttar från gården och flera t.o.m. flyttar till Amerika. Hon får ta ansvar för gården och sin far och de barn hon föder en efter en. Det känns kanske som ett lidande, men hon får det inte att framstå som det. Denna Emma är lite vemodig men ändå så fin som person. Men det bästa med boken är språket!! Den är helt otroligt bra skriven. Hon beskriver händelser på ett sätt som jag inte stött på i böcker förut. Jag älskar det. Här är ett stycke som jag precis läste:

"I armhålorna och mellan benen är håret mörkt och krusigt. Det har alltid varit tjockt, växt täta i virvlar, men nu verkar det tunnas ut. För hon fingrarna till armhålan och därefter till näsan känner hon sin egen skarpa lukt. Det stickande vassa som hettar och pulserar. Det är lukten av Emma, av Emma Ulrika, större än så här är hon inte. Armhålor och kön, svetten under brösten, fingertopparna får med sig mörka feta hudflagor när de drar längs bröstvecken. Bröstvårtorna är stora och bruna. Utsugna. Mörka strån kring vårtgården, bröstvårtans knopp skarpt avgränsad, utstående.
Fingrar som brukade vara där, som brukade röra vid ställen på hennes kropp. Händer som kupades och fingrar som rörde. Pillade, kände. En varm mun som fuktade hennes halsgrop, över ansikte. Andedräkt."

Erkänn att du vill läsa vidare? Det kanske verkar som ett boken är väldigt erotisk, men det är den inte. Den är väldigt ärlig. Men det som är lite ovanligt är att den just utgår från en kvinna och hon upplever allt det som kvinnor alltid har upplevt men som inte skildras så ofta från den tiden. Hon har sexuella känslor för sin man och vill "få sitt" eller hur man ska uttrycka det. Men skillnaden är väl att nu kan en kvinna säga och erkänna det och på det viset få bli tillfredställd. Men denna Emma hade inte den chansen p.g.a. att hon levde i början av 1900-talet. Men som sagt, det är väldigt lite i boken som handlar om just sexuella saker, väldigt livet faktiskt. Jag ville bara visa på det fina språket och hur indragen man blir. Jag tror väl att det är en bok för kvinnor att läsa, eller män kan såklart läsa den. Men det kanske är svårare att hitta någon att leva sig in i eftersom allt är från denna Emmas perspektiv. Man lever sig in i hennes liv. Men läs den!! Det ska jag sätta mig och göra nu. Har bara 35 sidor kvar så dom ska njuta av och suga lite extra på. =)

Allt som återstår av Elin Boardy, ge den en chans! Jag tilltalades i stort sätt från första sidan. Njut av språket och av att få uppleva en annan människas liv som lever på ett helt annat sätt än vi gör idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar