KÄRLEK

16 februari 2010

Coco och antioxidant-feber.


I söndags såg jag och Erik filmen Coco Chanel, som handlar just om modeikonen Coco Chanel som står bakom bland annat den berömda doften Chanel no 5. Det var en fantastisk film på många sätt. Väldigt vacker bara som det är utan koppling till en verklig person. Kunde varit en fin "saga". Men det faktum att hon fanns på riktigt och har skapat något så stort som det sätt hon verkar ha gjort det är ju helt otroligt. Hon började med otroligt motgångar på många plan med en mamma som dog tidigt och en pappa som övergav henne, men även när hon började med mode hade hon det tungt. Hon gick emot mycket av det som fanns som "regler" på hennes tid. Hon ville skapa bekvämare och mer praktiska kläder för kvinnor. Hon lyckades till slut och hamnade rätt i tiden under första världskriget då många kvinnor gick in och började jobba eftersom männen var ute i krig. Då fanns det plötsligt en marknad för Cocos idéer och affärsidén växte. Hon verkade vara en stark kvinna som verkligen vågade gå sin egen väg! Jag har haft svårt för mode-branschen innan och tycker att det ofta sätter kvinnan i en lite utsatt position. Men den här filmen fick mig att få upp ögonen måste jag säga. Denna Coco Chanel var allt en kvinnokämpe och gjorde nog en bit på vägen till att vi kvinnor skulle slippa gå i obekväma långa och krångliga kjolar och korsetter och annat. Well done Coco! Se filmen förresten, väldigt bra!!

Sedan finns det en sak jag blir så OTROLIGT irriterad på. Det handlar om det här att det skulle vara bra för kroppen att dricka ett glas vin om dagen. Vi, allmänheten, de flesta i Sverige, verkar gå på allt som medier plockar fram, bara det är något vi vill ska vara sant. Det är skrämmande att det finns så många artiklar där rubrikerna lyder att det är bra för kroppen med ett glas vin om dagen. Och jag säger inte att det inte är sant. För en liten grupp män som har stor risk att få hjärtinfarkt kan det vara bra t.ex. För att dämpa just den risken, sen måste man ju, tycker jag, väga denna fördel mot nackdelar som finns. Det finns också riktigt med antioxidanter i vin, som är något som är bra för kroppen och speciellt immunförsvaret. Men det finns väl nyttigare saker att stoppa i sig som innehåller antioxidanter än vin. Eller? Blåbär och granatäpple är ju två superbra exempel. I en artikel jag hittade fick läkaren en fråga om det finns några allmänna rekommendationer där det gäller alkohol och folkhälsa och läkaren svarar att man definitivt inte kan rekommendera folk att drick ett glas vin om dagen. Det enda dessa läkare verkar säga är att om man dricker ett glas vin om dagen kan risken för hjärtinfarkt minska. Och det har tydligt svenska folket tagit till sig. Men är man medveten om det negativa? Tänker vi om vad alkohol har för negativa konsekvenser på vår kropp? Står det några löpsedlar om det? Inte ofta va?! Jag tycker det är hemskt att sånt här får nå ut till folk. Alkohol är en farlig vara. Behöver nog inte vara om man dricker varsamt och inte allt för ofta. Men att dricka alkohol varje dag kan väldigt lätt skapa ett beroende och man börjar dricka mer och mer. Hemskt! Synd att de som läser den här bloggen inte är de som behöver läsa om det här, men man kanske kan nå ut till någon liten själ där ute som får sig en tankeställare.

Rent allmänt måste vi vara kritiska till allt vi läser i tidningar. SPECIELLT de som vinner på att sälja lösnummer. De som säljer för att de har lockande löpsedlar och tilldragande rubriker. Kvällstidningarna är ett sånt exempel. Sluka inte allt som skrivs. Använd hjärnan och tänk. Verkar det logiskt att det skulle vara bra att dricka ett glas vin varje dag?

Förlåt för ett kanske "tråkigt" inlägg. Men det är sånt här jag är intresserad av. Det är sånt som snurrar i min hjärna och jag skulle önska att jag på något sätt kunde påverka omvärlden mer. Det är så ju roligt att skriva och tänka på sånt här. =)

Vi hörs igen, om du vågar och vill läsa mer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar