KÄRLEK

25 mars 2011

Önskar att fler reagerade

Har precis börjat läsa min bok om genusfällor och genuskrux i vardagen tillsammans med barn. Den heter Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2 och är skriven av Kristina Henkel och Marie Tomicic. Dom börjar med att sätta leksaker i rampljuset och det är helt sjukt tycker jag hur det ser ut på den fronten. Året är idag 2011 och hur ser det ut när vi går in i en leksaksbutik? Det är inte som på ICA där produkterna står i kategorier som mejeri eller liknande. Det är i och för sig uppdelade, i flick- och pojksaker. Varför inte sortera efter typ av leksak som kanske dockor och där placera Barbie, Batman, bebis-dockor, Bratz, Turtles och alla typer av dockor. För JA även de så kallade "pojkfigurerna" är dockor!
Om du bara låter ditt barn leka med de saker som förväntas att barnet ska leka med kommer dom att formas mer eller mindre automatiskt. Det är nämligen så att leksakerna är utformade så att killar övar grovmotorik och mod medan tjejer övar på finmotorik och koncentration, i alla fall enligt den här boken. Och jag kan inte påstå att det inte stämmer. Självklart finns det undantag! Det gör det alltid. Flickor som krigar och leker med svärd och blir modiga och har bra grovmotorik och pojkar som leker med dockor och bakar bullar och är experter på att prata och pyssla. Men hur lätt är det för dom som går mot denna ström? Om din son vill leka med Barbie, vill inte du att han ska få göra det utan att få det tufft bara för det?
Problemet är väl att man ofta blir låst på den ena eller andra sidan. Den rosa eller den blå. Antingen är du töntig kille som leker med dockor eller pojkflicka och leker med svärd. Varför inte låta Barbie vara med och slås mot fiender? Eller låta Batman baka bullar till sina Turtles-kompis som ska hälsa på? Mix and match!! Allt är möjligt, det är bara bra för barn att få använda sin fantasi! =) Jag menar inte att tjejer inte ska få leka med dockor, dom ska få leka med ALLT på ALLA MÖJLIGA SÄTT!
Jag förstår bara inte att inte fler reagera på att leksaksbranschen ser ut såhär? Jag är otroligt less på denna uppdelning som sker redan från start. Less på att alla tar för givet att Gabriel är en flicka så fort han har annat än grönt och blått på sig. Lila är underbart fin färg!! Det är grönt också!! Så jag använder båda på min son! Jag vet att många tycker jag överdriver, eller kanske t.o.m. använder mitt barn för att visa på en annan väg även om barnet mår dåligt av det. Jag skulle aldrig göra något som fick min son att dåligt!! Men jag är övertygad om att han skiter fullständigt i om han har blått eller rosa på sig. Jag blandar färger och leksaker för att jag bryr mig om honom och vill att han ska få fler möjligheter i livet än 2. Jag vill inte att han bara ska få mod och grovmotorik, tänk vad bra om han kan få finmotorik och koncentration också. JAAA!!!

(Bilden är från boken jag skriver om i det här inlägget.)

1 kommentar: