KÄRLEK

2 mars 2011

Kommer jag någonsin bli säker?

Jag undrar om jag någonsin kommer att bli säker på vad jag vill jobba med. Ett yrke jag ständigt återkommer till är lärare för grundskolan. I skrivande stund är så supertaggad på att utbilda mig till lärare. Men jag har ju tänkt så några gånger förut och kommit fram till att jag inte vill. Det är så mycket stress och det satsas så DÅLIGT på lärare. Alldeles för mycket arbete för att det ska vara rimligt per lärare. Jag vet ju inte om det är så eller inte, men alla lärare jag pratat med säger så. Mycket dokumentation och "kontorsarbete" har tillkommit utan att lärarna egentligen har mer tid att utföra det på. Och det är det som gör att många känner sig stressade och känner att dom inte hinner med. Jag vill absolut inte hamna i det och känna att jag utbildade mig till något som sen bara visade sig vara ett yrke som stressar sönder människor.
Men jag brinner väldigt mycket för skolan och yngre barn! Det är ju med yngre barn jag helst av allt vill jobba, och så har det alltid varit. Jag är otroligt fascinerad av hur barn lär sig läsa och räkna. Det som blir grunden för i stort sett allt annat de ska lära sig sen. Förstå vilket viktigt jobb jag skulle ha. Frågan är ju bara varför inte våra politiker förstår vilket viktigt yrke det är? Stora klasser så att läraren inte hinner med alla, vilket leder till att fler får problem och inte lär sig allt i den takt de borde, vilket i sin tur leder till ÄNNU mer arbete för läraren. Dessutom är det rätt dålig lön tycker jag. I alla fall för att vara ett så viktigt jobba.
Dock känns det ändå väldigt lockande just nu att börja plugga till något som jag vet är ett yrke som jag i grunden skulle trivas väldigt bra med. Jag kan hoppas att förhållandena blir bättre under tiden. Får kanske engagera mig lite och försöka påverka politiskt. Fast när ska jag ha tid med det? =P

Ja ja...det får tänkas på ett tag. Vad tycker du om mig som lärare? Är du lärare själv kanske? TYCK!!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag är inte lärare, jag är sjuksköterska (blev klar när jag nyss fyllt 40) men jag har en dotter på 20 som funderar på läraryrket. Om du brinner förskolan och barn så ska du självklart bli lärare!! Då kommer du att bli en bra och engagerad lärare. Min dotter gick på ett gymnasium i Stockholm, en friskola, och de lärare hon hade är hennes förebilder. De var cool, glada, positiva, duktiga och de älskade sitt jobb.
    Så, 15 april sista dagen :-)

    Tove Mårtenson, Enskede, Stockholm.

    SvaraRadera