KÄRLEK

24 mars 2011

Gabriels första namnsdag

Japp idag är det den 24 mars och dagens namn är Gabriel! Så min lilla Skrutt har namnsdag för första gången idag. (Synd att inte Skrutten finns i almanackan. =P) Jag vaknade och var superseg och det är jag fortfarande! Hemmet är kaos IGEN, eller som vanligt kanske, och jag orkar ingenting. All mat till Gabriel var slut så jag var tvungen att ta mig till affären under hans förmiddagslur, trots att jag helst bara ville lägga mig och sova då. Handlade massor!! Massa att göra puréer på och typ 1000 barnmatsburkar, inte riktigt men nästan. Gabriel har nu börjat föredra hemmagjord mat framför burkarna, vilket är både kul och jobbigt. Men det var nödvändigt så i det stora hela är jag mest glad över det. Det finns nämligen inte så många vegetariska barnmatsburkar, inte som är helt släta utan bitar i. För Gabriel vägrar helt alla burkar som är blandat bitar och puré. Så nu måste jag ställa mig och göra puréer. Kålrot är en favorit så det blir det. Och lite palsternacka. Ska blötlägga kikärtor och gröna ärtor imorgon. Det är för proteinet som vi måste göra egen mat åt honom för det finns det dåligt med i veg-burkarna. Ska försöka få honom att äta fisk oxå, än så länge har det inte gått bra de gånger jag provat, får börja med liten andel fisk och större andel rotsaker tror jag.

Idag ska vi leka mycket och ha lite extra roligt eftersom det är Gabriels namnsdag. Måste ju ge honom nånting när han inte kan få tårta eller glass. =P Det blåser väldigt hemskt ute så att gå på promenad är verkligen inte trevligt!! Blåser antingen rakt in i vagnen eller så får jag verkligen kämpa i motvind, så nu blir vi inne resten av dagen. Leka med tåget och läsa böcker och krypa runt lite och undersöka.

Jag undrar varför jag är så trött? Erik tar allt på nätterna. Han är såååå duktig! Och nu vaknar Gabriel oftast bara 1-2 gånger per natt och Erik går och stoppar i nappen så somnar han om. Somnar oftast runt 22:30 och har vaknat vid 5:45-6:15 de senaste dagarna. Det borde jag väl klara? Det är ju 7-8 timmars sömn. Ändå har jag noll energi och känner att jag somnar så fort jag lägger mig ner. Det är lite farligt för jag skulle kunna somna på golvet och Gabriel är vaken och kryper omkring och det är rent av farligt eftersom han kan råka hitta saker att sätta i halsen eller krypa till dom ställena vi måste ha koll när han är vid. Känns väldigt jobbigt att vara så trött. Blir lite orolig för hur jag ska orka sen när jag ska jobba/plugga....? Det återstår att se, än det är ju 5 månader kvar.
Såhär tillbringar vi upp till 1,5 timmar på morgonen innan jag orkar pallra mig upp. =P Nu är det hög tid att väcka Skrutten så att han somnar i vettig tid på eftermiddagen sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar