KÄRLEK

10 maj 2011

Beligen-resan

I fredags åkte vi till Belgien och därifrån har jag varken haft tid eller velat betala dyra pengar för att använda internet. Jag var där för att ha trevligt. ;o) Dock blev ju inte resan som vi hade tänkt oss. På väg från flygplatsen kräktes Gabriel i bilen. Hela han och bilstolen var genomblöta av kräks och delar av mig. =P Vi fick stanna vid första stoppet på motorvägen och springa in med Gabriel på en toalett och byta kläder och sen tvätta barnstolen med våtservetter för att kunna åka vidare. Jag blev jätterädd för att Gabriel skulle smitta Julien så han inte skulle kunna ha sitt bröllop. Han körde oss i sin bil från flygplatsen till huset han hade hyrt åt oss. Men han brydde sig inte, men jag hade vett nog att förbjuda honom att ta på Gabriel eller oss. =P Vi hoppades att det bara var åksjuka han hade. Men när vi kom till huset så fick han diarré också. =/ Så då bestämde vi att Julien inte fick komma in i huset och att vi inte skulle träffa honom före bröllopet dagen efter. Men eftersom Gabriel bara blev sämre bestämde vi att Erik och Gabriel skulle vara hemma och att jag kanske skulle kunna komma iväg om jag inte blev sjuk. Men det blev jag inte. =)
Så på lördagen kunde jag ta mig iväg till bröllopet, jag hade kollat vad Julien tyckte, för det fanns ju en risk att jag smittade även om jag inte hade blivit sjuk än. Men han ville att jag skulle komma och bara försöka att inte ta i alla. =P Det lyckades jag med si så där eftersom alla kindpussas där och jag är inte så på franska att jag kan förklara mig. Men men...på lördagen fick vi se snyggingarna och vara med i stadshuset. Dom var så stiliga som ni kan se på bilden. ;o) Vädret var toppen, 29° och sol och jag hade inte behövt köpa den vita kavajen som jag köpte innan. Men hur skulle jag kunna veta det. =P Ceremonin i stadshuset var kort och vi förstod inte nåt eftersom den var på franska. Men det var fint när dom satte på varandra ringar. =) Gulligt! Sen gick vi ut och kastade ris och pappersbitar på dom. =) Det var alltså jag, Anna, David och Juliens värdfamilj i Sverige som var ett gäng som hängde ihop kan man säga. Värdfamiljen var dom han bodde hos när han var i Sverige. Anna är min klasskompis från gymnasiet och David är hennes kille. Vi fem gick och tog en kaffe mellan "vigseln" och festen. Jag och David var sjukt sugna på kaffe efter att inte fått kaffe på på dagar. =P

Innan själva middagen började så var det mingel utanför festlokalen samtidigt som Julien och Stéphane tog bilder tillsammans med alla gäster. Så Erik tog på sig och Gabriel fest kläderna och kom och blev fotade dom också. =) Vi fick massor av gott snacks vid minglet. Eller inte bara snacks utan som små förrätter, supergoda! Här är Julien med den fina presentlådan som han gjorde till bröllopet. Dom hade bara önskat sig pengar i present så dom skulle man lägga i hjärtat. Väldigt fint tycker jag. =) Julien och Stéphane hade delat ut biljetter till festen som skulle fungera som entré in till själva lokalen. Dom såg ut som flygbiljetter och varje bord hade fått en egen destination, så på min biljett stod det att vi skulle till Hawaii. Coolt! Och i entrén hade Juliens bästa kompis tagit på sig sina flygvärdinne-kläder och rev biljetter och visade var vi skulle sitta. Det var ett roligt tema tyckte jag. Hon jobbar som flygvärdinna så det kändes ärligt eller vad man ska säga. =) Hon och en till stod och visade nödutgångarna som flygvärdinnor också. Dom var även vittnen under ceremonin. Det kändes lite tråkigt att Erik och Gabriel inte kunde vara där, det kändes som att vara singel igen. Jag är inte van att gå på sånna här typer av saker själv. Så hela kvällen kändes ju lite halvskum. =P Men sen Gabriel kom är jag ju inte van att gå iväg utom honom alls så det kändes väldigt konstigt. Men samtidigt skönt! Det var ju lite lyxigt för mig att gå iväg själv och få ha en trevlig kväll och bara njuta av god mat och trevligt sällskap själv. =) Dock kunde jag inte slappna av helt eftersom Gabriel mådde som sämst på lördagen. Han åt inget och drack väldigt lite. Så vi var ständigt oroliga och på tå och beredda på att åka iväg till sjukhus med honom. Davids mamma jobbar på BVC så vi ringde henne på förmiddagen och på kvällen efter middagen. Jag ville höra hur vi skulle göra under natten med vätska och mat. Men jag lyckades slappna av förvånansvärt mycket! Jag måste ju lära mig att släppa och att Erik har koll! Jag har väldigt svårt för att släppa och lita på att Erik fixar det, fast jag vet att han gör det. men det känns bra att det gick bra under den kvällen trots att Gabriel var riktigt dålig.

Borden var väldigt fint dukade och på varje bord så stod namnet på stället som stod på biljetten. Så på vårat bord stod det Hawaii och Anna satt lämpligt nog framför just A. =) Jag har kommit på att jag vill ge Gabriel hans namn i just sånna bokstäver som Julien hade ställt på bordet. Så jag fick ta dom bokstäverna som matchar, så nu har jag ABRIL, alltid nåt. =) Dom är väldigt dyra så det kändes ju bra att kunna återanvända Juliens. Vi satt tillsammans med Juliens kompisar så vi fick träna upp vår engelska en del. Dom var väldigt trevliga åt alla håll och vi hade verkligen väldigt trevligt!! Det var väldigt kul och umgås med Anna och David också för jag och Anna ses inte ofta och David har jag inte träffat så mycket alls så det var väldigt kul att lära känna honom.
Julien hade översatt all buffé-mat och dessert till svenska åt oss. Och jag hade hjälpt till. Till dessert skulle vi få glasskaka och jag hade förstått att det var fel men jag visste inte vad det var vi skulle få så det var svårt att hitta rätt ord på svenska och jag förstod ju ungefär var vi skulle få. Glass! =) Det var en superfin glasstårta! Med den godaste jordgubbssås till. Underbar!!! Efter tårtan hade det hunnit bli midnatt och Stéphane hade födelsedag. =) Julien hade tillsammans med sin bästa vän gjort en dans som dom dansade för Stéphane och oss andra efter tolvslaget. Det var låten We go together från Grease. Helt fantastiskt kul och bra nummer!! Jag vågar dock inte lägga upp filmen här innan jag frågat Julien om jag får göra det. Men kanske kommer den upp senare. ;o)

Efter den dansen så dansade Julien och Stéphane sin "bröllopsvals". Det var en tryckare istället för vals. Väldigt fint! Efter en stund började andra par fylla på och dansa. Det var då jag på riktigt började känna mig som singel igen. Jag hade plötsligt ingen att dansa med. =P Det kändes konstigt och jag saknade min älskade Erik. Men det gick bra ändå, för efter det så blev det disco!!! =D Jag var på världens party-humör och ville dansa massor. Jag hade superkul och det var riktigt skönt att få vara iväg från mamma-rollen några timmar. =) Vi fick vara med och dansa en dans-lek på franska som var lite som Mora Träsk fast pop-låt och modern. Man skulle dansa med böjda knän och ut med rumpan och ut med tungan osv. Det var en grej som lades till för varje vers så i slutet av låten såg man riktigt ful ut. Det var superkul!!! =D Jag älskar sånt! Julien och Stéphane fick göra det på sin gemensamma svensexa. Dom fick stå på ett torg mitt i en stor stad och gra det inför en väldig massa folk. Hihi. =)
Jag hade jättekul tillsammans med två vänner som jag tycker mycket om och som jag inte träffar så ofta!!! Visst är dom fina!!! ;o) Jag önskar att jag kunde umgås med mer dom! =)

Nu ska jag kolla på Eurovision Song Contest och mer bloggande kommer imorgon om resten av resan. =)

2 kommentarer:

  1. Tack Sophie! Fin text! Visst fâr du lägga upp filmen till dansen ;-)

    SvaraRadera
  2. Var så god! Jag hade jättekul!! Och jag är så glad för att vi åkte ner! Nästa gång vill vi se ditt hus. Men det är bra för då måste vi komma igen. ;o) Kram

    SvaraRadera