KÄRLEK

26 maj 2011

Boktips!

Jag har precis läst ut Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2 - om genusfällor och genuskrux i vardagen. Ja det är en lååååång titel och en väldigt bra bok!! Alla som är en gnutta intresserade av hur vi gör för att våra barn ska få växa upp mer jämställt och få fler möjligheter än vi fått ska läsa den här. ;o) Vi behöver lyfta fram jämställdhetsfrågan mer, speciellt för våra barn tycker jag. Vi vuxna har redan formats av samhället och den uppväxt vi haft, och det kommer såklart våra barn också göra. Men vi kan göra vad vi kan för att dom ska få så stora valmöjligheter som möjligt, samt att kanske välja bort det som vi tycker är för styrt av könsnormer. Många ser det som ett väldigt politiskt och kontroversiellt drag att välja bort vissa leksaker eller kläder för att man tycker dom är för könsstereotypa. Men är det inte politiskt och kontroversiellt att bara välja könsstereotypt? Varför skulle det vara bättre för en kille att bara ha blått och grönt än att inte ha det alls?

Självklart ska inte barnen bli några offer eller bli utsatta!! Jag har hört att några tycker det är hemskt med mammor som sätter rosa kläder på sina söner och att det är att använda sina barn till någon slags politisk propaganda. Jag blir mörkrädd när jag hör liknande kommentarer!! Och om dessa söner mår dåligt över sina rosa kläder är det väl samhället och alla könsnormer som det är fel på och inte den mamman som lät sitt barn ha annat än blått, eller? Självklart ska inte alla hålla med mig och alla får ha sin egen åsikt! Jag tycker bara att om vi som tycker jämställdhet är en viktig fråga ska våga ställa oss upp och kämpa för att våra barn ska få växa upp i mindre könsstyrd vardag!! På samma sätt som att många tycker att barnen ska få växa upp i värld med mindre miljöfarliga utsläpp. Att vi handlar ekologiskt åt våra barn för att dom ska må bättre är inget som ifrågasätts särskilt mycket. Dit vill jag komma för barns vardag vad gäller jämställdhet och kön också. Jag ska inte bli sedd som jobbig och krånglig om jag frågar på Gabriels framtida förskola hur dom jobbar med jämställdheten där!

Jaja, boken är klart värd att läsa!!! Mycket fakta och mycket konkreta tips på hur vi t.ex. kan få in fler flickor i huvudrollerna i barnböcker och hur vi vidgar leken så att en kille kan leka städerska och en flicka leka chef m.m. Riktigt bra!! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar