KÄRLEK

31 maj 2011

Inget mer Systembolag?

Jag läste just en artikel som Erik länkade till på Facebook. Den handlar i stora drag om hur gårdsförsäljning av alkohol kommer jaga bort Systembolagets monopol på alkoholförsäljning. Självklart har jag MASSA åsikter om detta eftersom jag är nykterist och tycker det är dåligt att det dricks så mycket som det gör i Sverige och jag är ju faktiskt anställd på Systembolaget. För det första kan jag bara säga att jag dom som tror sig vilja ha bort Systembolaget tror inte jag vet vad dom går minste på. Innan jag började jobba på SB hade jag ingen aning om vilket företag det faktiskt är. Det är otroligt speciellt att vara ett statligt företag utan vinstintresse men som samtidigt måste krypa på tå för kunderna så att svenskarna vill ha kvar monopolet. Systembolaget besitter en alldeles speciell kunskap på grund av monopolet och vårt uppdrag från regeringen. Självklart går SB med vinst, men det är inte därför staten äger det...för att dra in en himla massa pengar. Vi finns för att minska alkoholrelaterade skador i samhället!

Många säger att det är för att det är så förbjudet att dricka och få tag på alkohol som så många dricker. Men är det så himla svårt då? Hur många krogar säljer inte till sina gäster som redan är berusade? Tyvärr är också väldigt många också villiga att köpa ut till sina kompisar, bekanta och till och med till sina barn. Så visst går det att få tag på, men det är lite krångligt. Och det ska det vara!! Det är lättare att få tag på en cigg än vodka. Vill vi att det ska vara lika lätt?

Det jag tror skulle hända om vi inte har kvar SB i framtiden, det är att vi kan få tag på vin, öl och sprit på dom flesta detaljhandelsaffärer (typ ICA och liknande). Men det kommer vara ett väldigt begränsat sortiment och personalens kunskap om dessa varor kommer inte vara i närheten av Systembolagets. SB utbildar ständigt sin personal för att vi ska kunna så mycket som möjligt om varorna och vi blir uppdaterade och ständigt påminda om att vi faktiskt säljer farliga varor!

Jag tror att skulle Systembolaget försvinna skulle dom flesta sakna det!! Dom flesta vet inte vad det egentligen är för ett speciellt företag...men jag kan säga att det är ett GRYMT VIKTIGT FÖRETAG!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar