KÄRLEK

1 maj 2011

Var glad om ni har matvrak

Jag har precis suttit och gråtit inför min son vid frukostbordet.


Jag är förtvivlad och less på hur han beter när det är dags för mat. Han bara kniper igen munnen, skakar på huvudet och viftar med armarna. Såhär...


Han drack välling vid 19:45 igår kväll och har inte ätit eller druckit alls sen dess. Jag tycker att han borde vara hungrig vid 7:30 när han fick sin gröt. Men han vägrar. Gröt har varit favoriten förut, så går inte det går inget. Och så är det nu.

Han har ju varit sjuk och jag vet att det är jobbigt o äta då. Men han åt bättre under dom dagarna han hade feber än han gör nu. Han har dessutom varit i stort sett frisk sedan i måndags, det är nästan en vecka sen. Och matproblemet blir bara värre o värre.

Många säger att jag måste ha tålamod och kämpa på och att det är mitt ansvar att se till att han får i sig nåt. Jag tycker jag har haft tålamod. Nu imorse satt jag i 50 minuter och fick kanske i honom en halv portion genom att lura i honom. Vi sitter och sjunger för honom, vilket oxå varit ett säkert trick, och gör allt för att han ska äta. Han får sitta o pyssla med nån sak så att han inte tänker på att han äter. Men nej, nu funkar inget längre. Jag tycker att jag har tålamod o klart som sjutton det är vårt ansvar att han får i sig nåt. Men HUR?? Det är ju inte så att vi inte erbjuder.

Dom på BVC som jag pratat med säger bara att vi ska erbjuda mat o vill han inte så ska vi prova om en stund igen. Att barn inte svälter sig. Det stämmer nog. Jag är inte orolig för Gabriel. Han leker o är som vanligt fast lite gnälligare. Men det måste ju vända nån gång för han är ju en liten parvel som behöver få i sig o få lite extra hull. Och det är ju han beteende som knäcker mig. Att behöva sitta och kämpa och lirka i 45 minuter och ha fått i honom 3 skedar genom att lura honom, det känns inte kul. Det är sjukt frustrerande faktiskt!! Byta mat 2-3 ggr per måltidsförsök för att se om nåt annat går bättre.

Finns det någon som förstår hur jag känner? Känner mig som en dålig mamma o jag orkar snart inte med det här längre. Han är aldrig nån som slänger i sig mat så det är lite pill även när det är som vanligt. Men det kan jag ta. Det är det här jag inte orkar det!! Någon som har något tips?? Jag är beredd att prova mycket.

Energin tar slut när det är såhär också. Så efter en måltid är jag helt slut. Relationen mellan mig o Erik blir jättedålig när någon sitter o matar för den har ingen ork kvar eller nån energi att lägga på något annat sen. Vi hamnar i en ond cirkel! Skit!!

Gabriel som är så fin och som jag älskar så mycket, jag vill ge honom allt!! Vad ska jag göra??

- Bloggat med min iPhone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar