KÄRLEK

1 april 2011

Sjukt!

Jag hamnat i en sjuk diskussion på Familjeliv (ett internet-forum). Tråden heter "Tjejer kan inte bygga med lego!" och det var inte så konstigt att jag taggade till och klickade mig in. Den som har skapat tråden hävdar att om tjejer och killar får välja själva så väljer killar lego och tjejer gosedjur. Hon menar att tjejer och killar ÄR olika och att vi ska sluta tvinga in barnen på ställen eller med leksaker som dom själva inte hade valt att leka med. Jag håller med på en punkt: Vi ska inte tvinga på barn leksaker som dom inte vill leka med. Bara det att jag ser det som att det är det vi gör när vi väljer att killar vill leka med lego och tjejer med gosedjur. Det värsta är inte att vi väljer deras leksaker utan också hur dom ska bli. Tjejer ska bli omhändertagande och ha "ta-hand-om-yrken" och killar ska bli tekniska och ha "matte-yrken". Hon skriver också att studier har gjorts på killar som väljer att leka med dockor och att dom killarna i stor utsträckning visar sig vara homosexuella senare.

Jag förstår inte hur man kan påstå att det ÄR på ett visst sätt när man inte vet något annat. Just nu är det ju så att killar väljer bilar och lego. Men det är ju för att dom förväntas leka med det. Vi vet inte hur barn skulle välja om det var HELT ACCEPTERAT för killar att leka med dockor. När vi har kommit dit DÅ kan vi börja göra studier på vad tjejer respektive killar VÄLJER att leka med!

2 kommentarer:

  1. Ang bröstlyft... Visst kanske det blir fler barn, men det tar ju också en jävla tid att spara ihop 30-50 tusen kr till operationen också ju. :) När jag blir strax över 30 så är jag för gammal för barn (enligt mig själv). DÅ blir det bröstlyft!

    SvaraRadera
  2. Jag är så sjukt oinsatt i vad sånt kostar. Hade ingen aning om att det var dom summorna. Då förstår jag att du förmodligen har tid att skaffa fler innan operation. Om det nu blir fler.

    SvaraRadera